onsdag 4. januar 2012

Cosmic Wonder

Kilde

I min jakt på miljøvennlige og etiske klesmerker har jeg funnet prosjektet COSMIC WONDER. Dette er et større prosjekt, med underprosjektet "COSMIC WONDER Light Source" (Heretter omtalt som CWLS) som fokuserer på klær. Ift. til konteksten med miljøvennlighet osv. vil fokuset her ligge på underprosjektet"CWLS Solar Garden". Og når det kommer til sistnevtne prosjekt smelter hjertet mitt og gledestårene pipler fram av det faktum at bomullen i klærne er dyrket uten kjemikalier, hele produksjonprosessen anses som kjemikaliefri og fair-trade, dessuten er klærne farget for hånd med urtefarger(!) - da naturlige fargestoffer med basis i planter. Det samme gjelder trykkene. Og ikke minst: klærne er jo superfine! For en idealsituasjon. Det burde ha vært normen.

Her er et eksempel på en fin kjole. Liker særlig godt snittet, enkelheten, anvendeligheten og det grove materialet. Flere bilder + info finner du her.

Nedturene ligger nok i prishøyden og utilgjengeligheten. Dette ser ut til å være en tendens når det kommer til økologiske, fine greier. Men man har alltids internett! (Selv om jeg må innrømme at jeg foretrekker å prøve plagg i "virkeligheten".) Heldigvis finnes den øvrige CWLS-kolleksjonen, som blant annet Henrik Vibskovbutikken skal føre (og som blant annet finnes, flott stylet her), med tidvis enda finere plagg. Men jeg er usikker på miljøvennligheten og kvaliteten bak disse plaggene. På den andre side virker hele prosjektet noe naturvennlig, så man kan jo håpe på det beste. Dessuten er produktene dyre, så man får håpe de lever opp til prisen.

Dette ble nok en noe fumlende og snål start -men likefremt en start på min jakt etter relativ miljøvennlige klesmerker. Jeg legger også vekt på rettferdig behandling av ansatte, fair-trade og kvalitet. Sistnevnte er nok det viktigste, og jeg er villig til å ofre miljøvennligheten for et plagg som vil holde i årevis. Det betyr igjen færre innkjøp av nye plagg, dermed mindre forbruk og lavere miljøbelastning = Hurra!

Gi meg gjerne tips til miljøvennlige klesmerker!

2 kommentarer:

  1. halla! jeg fant bloggen din gjennom google analytics. takk for at du refererte til meg i posten under, jeg er veldig smigret.
    ville bare gi deg kudos for å ha oppdaget cosmic wonder. det er et helt fantastisk prosjekt, jeg har veldig lyst til å intervjue mannen bak prosjektet for et blad jeg skriver for, men det er visst flere mennesker bak det, haha.. et designkollektiv på en måte.

    jeg visste ikke at henrik vibskov-butikken skal ta inn cosmic wonder, så det er jo hurra-nyheter!

    SvarSlett
    Svar
    1. tidenes treigeste svar. beklager. og cosmic wonder er kjempeflott, ja! henrik vibskov oppgir på sine nettsider at de skal føre merket, og det finnes også noen i nettbutikken. har nevneverdig hatt problemer med å faktisk finne det i selve butikken her i oslo, dessverre.

      Slett