lørdag 18. februar 2012

Parfymejakta del II - Test: DoubleYou




DoubleYou er til min store fornøyelse et norskt parfymekonsept skapt av Cathrine Røsseland. Hun ble inspirert etter en reise og dette skriver de blant annet om seg selv på sin hjemmeside:

Growing up with her mother in mountainous Western Norway, Cathrine had always considered herself to be half-Norwegian and half-African. As Tanzania was the birthplace of her father, exploring her African side was a logical, though difficult exercise for her. When trying to make place for her African roots, it had always seemed as if she had to give up on some of her Norwegian identity. To her great surprise and joy, the trip made Cathrine discover that there was room for more than just the two halves, and that she was more whole as a person when allowing the African side to be included. She felt more than half-half, even more than whole, she felt double, and the name of the brand was born –

DoubleYou.

Fint!

DoubleYou fokuserer også på betydningen av å bare bruke naturlige materialer, hvilket er flott. Det finnes foreløpig to parfymer, og jeg kjøpte et minisett med begge til 149 kr. Duftene er nevneverdig veldig ulike, med den ene - Zanzibar - som er mer krydret og treaktig og Norvége som er friskere. Det anbefales også å blande begge parfymene. Jeg kommer tilbake til nettopp dette. La meg nå fortelle litt om mitt inntrykk av parfymene.

Zanzibar:

Zanzibar slår meg med ett som veldig treaktig. Duften flyter over i noe som minner om solbær og overmoden frukt. Og krydder. Masse krydder. Og lær. Duften minner meg om det jeg tror at en handelskip på vei fra en koloni må ha luktet som fylt til randen av eksotiske varer. Duften er unisex, og jeg synes den balanserer seg fint mellom det feminine og maskuline. Tre og lær tilfører en røffhet, mens krydderet bringer frem noe mer feminint og eksotisk - dette gjelder særlig solbærduften som er ekstremt tydelig i møte med min hud. Jeg kan nevne, slik at dere kan forestille hvordan duften er - at den inneholder noter som cedartre, kaffe, geranium, lær, eik, kardemomme og som nevnt solbær. Interessant er duften i alle fall!

Men for meg personlig blir duften for sterk, for krydrete og for tørr. Den blir i grunnen for mye for min kroppskjemi, og i lengden på grensen til ubehagelig og slitsomt. Dog tror jeg denne kan lukte nydelig på andre med en annen kropp.

Norvége

Norvége er en distinktiv annerledes duft. Den slår det med ett som ren og frisk, dessuten med en tydelig eim av urter snarere enn krydder. I starten har den toner som minner om gress og krydderurt (ser den inneholder koriander, så dette er nok urten jeg merker). Jeg merker også tre i denne duften, men mye mildere. Dessuten springer en herlig sitrusduft frem etterhvert som parfymen utvikler seg. Jeg synes det er vanskelig å finne notene i denne duften, da jeg synes de virker mer blandet enn i Zanzibarparfymen. Men produkthjemmesiden fortelle at duften inneholder noter som koriander, gress, magnolia, sitron, lavendel, vanilje og trenoter. Jeg synes også at denne duften er mer feminin enn Zanzibar, og den er heller ikke like røff og fuktigere. Etterhvert synes jeg også at den får et mer gjennomsiktig preg, i motsetning til Zanzibar som nærmest skriker i sin tilstedværelse.

Personlig foretrekker jeg denne fremfor Zanzibar, da den er mildere, friskere og lettere. Men innimellom blir den litt for frisk, og på tross av at jeg registerer at den er god så er den ikke fullstendig rett for meg. Dessuten slår den meg nesten som kjedelig og litt pregløs.

Zanvége/Norzibar

Blandet parfyme! Parfymene kan blandes (det kan alle parfymer) og dette anbefales også særlig for nettopp disse duftene. Vil si at blandingforholdet jeg prøvde er 50/50. Og det funker. Skummelt godt. Det virker nesten som om parfymene er skapt for blanding. Det treaktige og røffe ved Zanzibar dempes av Norvége friskhet, men friskheten dras også noe ned og parfymen blir mer dunkel. Herlig balansert krydret, noe sitrusaktig og med et digg hint av tre. Velidg karakteristisk og unik. Synes absolutt at denne blandingen funker best. I lengden gir den meg noe hodepine - men det er nok kanskje fordi hjernen min er lei av å registere alle duftene jeg har snust på. Godt er det i alle fall. Det slår meg at det er underlig at dette ikke er en egen parfyme? For det funker bra.

I forhold til varihetstida kan man si at duftene holder seg greit lenge. Jeg visste jo på forhånd av naturlige dufter forsvinner raskere enn syntetiske. Men jeg mener å huske at de holdt seg i 5-6 timer, kanskje lengre, noe jeg anes som helt greit. Men de vil ikke vare hele dagen og kvelden ut.

Så, alt i alt: Gode parfymer, flotte blandet sammen, men jeg tror jeg nok ikke, mye av økonomiske grunner, kommer til å kjøpe fulle flasker med begge duftene. De koster tross alt i underkant av 700 kr(?) hver. Duftene er gode, men funker nok ikke helt for meg. Jeg tror det er litt for mye urter og krydder og tre for meg. Og litt for lite blomster. Om du er interessert vil jeg anbefale å kjøpe den lille prøvepakka først, for parfymene er veldig spesielle og særegne. Langt fra typiske parfymer - noe du vil merke om du tester dem. Og det er jo i og for seg kult. Da dufter man ikke som alle. Dessuten støtter du noe norskprodusert og ikke minst et produkt som er 100% naturlig, og det er jo bra. Håper forøvrig de kommer med flere parfymer - i så fall kommer jeg definitivt til å teste dem ut!



Bilder og engelsk tekst er lånt fra DoubleYous hjemmeside.

6 kommentarer:

  1. Oi, disse høres spennende ut! Har googlet litt og lagret webshopen, i tilfelle jeg har lyst til å bruke litt penger på testerene ;-)

    SvarSlett
  2. De er verdt teste ut! Jeg har også flere å anbefale. Om du får muligheten bør du f.eks teste Vamp á NY, med tuberose og vaniljesmak av HdP eller Jatamansi, med sitrus og tre fra L'artisan parfumeur - syntes begge var veldig gode og vurderer å kjøpe på et tidspunkt! Skal skrive om disse på et snart, tenker jeg..

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg mente lukt, ikke smak - haha

      Slett
  3. Haha, lukt, ja :-) Jeg var faktisk innom Heaven Scent i går og fikk testet Jatamansi - den var ganske god syns jeg, men fremdeles ikke god nok til at jeg får lyst til å ha den på meg. Vanskelig det der. Prøvde også Double You, og de to parfymene var helt klart best i kombinasjon. Foretrakk nok Jatamansi, da. Håper på å få kommet meg innom Gimle Parfymeri før jeg drar til England (tror det er langt til nærmeste Selfridge), så jeg kan få testet den du nevner fra Honore Des Pres. Den høres i alle fall veldig lovende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Føler det samme om alle parfymene, egentlig. DoubleYou ble kjøpt litt sånn på gøy. Har prøvd å bruke DoubleYouene, og har trives virkelig ikke så godt. Jatamansi er bedre. Dog er den veldig dyr, og jeg er ikke villig til å betale så mye for noe jeg ikke digger. Men den er fremdeles en sterk kandidat for min del, tror jeg. Må nok prøve den en gang til...

      Slett
  4. Spennende! Må teste! :)

    SvarSlett