torsdag 5. april 2012

Mat i fjeset!




Det er påske. Byen virker stengt og tom - jeg sitter her hjemme med et essay. Som jeg bør skrive. Men jeg blir fort rastløs og trenger avkopling. Dermed har jeg brukt noe energi på å teste ut hjemmelagde ansiktsmasker! Alt du trenger er allmenne matvarer. Funker minst like bra som konvensjonelle masker. Dessuten er de mye billigere. Renere. Sunnere. Supert!

Vil bemerke at jeg tar det meste veldig på slump. Ingen nøye oppmålte ingredienser. Jeg må derfor beklage vagheten her. (Men tenker: dette er jo naturlige, gode råvarer - for mye eller for lite har sikkert ikke allverdens å si). Har lest om maskene mange steder på nettet, så derfor har jeg ingen klare kilder å vise til, dessverre. (Føles litt vondt når du har innarbeidet akademias skrivenormer). Dessuten er det noen endringer- jeg har lagt til, tatt vekk etc.
Kan også nevne at huden min er post-problematisk, sensitiv og med en tendens til å bli tørr om jeg spiser feil. Sensitiv hud går jeg for når jeg velger produkter. Disse maskene funker fint på min hud, og jeg antar at de skal funke ålreit til de fleste hudtyper. Men her er jeg ingen ekspert, så ikke ta dette gir gitt.

Vil bemerke at maskene ikke er veganske. Bruker en del honning og melk.
Uansett, oppskrifter!

Melk og sitronmaske:

Melk skal være beroligende, fuktighetsgivende og bra. Det har jo blitt brukt i alle tider. Kleopatra badet i det osv.

Du trenger altså:

litt melk
og litt sitron

Jeg bruker det jeg har av rester. Har brukt denne noen ganger før, og har til og med brukt lime. Vet ikke om det har noe å si. Men sitrusfrukt er flotte saker - de skal rense, dessuten lever jeg i troen på at det skal bleke bort mine stygge acnearr. Ser ut til å funke, forøvrig.

Du skal altså skvise ut sitronsaft og blande med melk. Jeg har sånne små kopper jeg pleier å bruke. Jeg ender opp med kanskje litt under en halv desiliter stæsj man skal mose i ansiktet. Eller, ikke mose - massere inn. Prøv å få alt i ansiktet. Bruk litt tid på det - dette blir ganske tyntflytende og ikke like "tjukt" som mange kjøpemasker. Vær forsiktig så du ikke får noe i øynene - det svir, veldig. Jeg lar det være på før jeg dusjer - tar det ofte på om morgenen i helgene og går rundt med det en liten stund før jeg skyller ansiktet godt. (Bruker gjerne en cleanser i skylleprosessen - vet ikke om dette er feil eller ei).

Egg og honningmaske:

Denne masken har litt flere ingredienser. Ikke la det skremme deg fra å prøve den - den er bra.
Må bemerke at du bør dusje eller vaske håret etter denne. Jeg har en tendens til å få masse av dette i håret uansett hvor mye jeg passer på å få håret bort fra ansiktet. Det blir veldig klissete. Og stivner. Æsj. Så det er ikke noe du ønsker. Men om du får litt i håret og dermed vasker det bort så tror jeg at det har heldige virkninger. Mine klissete hårtupper ble i alle fall både myke og glansfulle etter vask. Kanskje dette funker i hele håret? Vurderer å prøve. Men kan gå god for at det funker i ansiktet! Fin, myk og renset hud.

Du trenger:

en klætt honning. (Spiseskje, kanskje).
en spiseskje med olje. (Jeg brukte olivenolje, har du noe avansert som jojobaolje, eller advokadolje er nok det best - men olivenolje funker.)
en til to spiseskjeer med yoghurt naturell. (Jeg bruker sånn gresk med gammel dame på.)
en eggeplomme

(evt sitron om du er hekta på å bleke kvisearr, som meg.)

Rør alt dette sammen og masér i ansiktet. La det virke en stund. Skyll så ansiktet godt. Funker flott, synes jeg.

Jeg har nå fått en gryende interessse for hjemmelaget hudpleie. Kommer tilbake med mer?

2 kommentarer:

  1. Min favoritt når det gjelder hjemmelaget hudpleie er så enkel at den ikke egentlig kan kalles "hjemmelaget" engang: kokosolje.

    Verdens beste hårkur er som følger: varm opp ca. 1 ss (jeg har skulderlangt hår) kokosolje i vannbad, den smelter fort. Bruk en kam til å fordele det i håret, fra rot til tupp, og la det så være i så lenge som mulig. Jeg bruker å flette håret i to fletter, dekke det med et skjerf (som blir fullt av olje, så ikke bruk et du liker) og sove med det. Ikke vanskelig å vaske ut i det hele tatt, sånn som f.eks. olivenolje, og fantaaaastisk mot tørr/sår/trist hodebunn og piggtrådtupper. Hvis hodebunnen er veldig kløete/sår, kan man blande fem dråper tetreolje i kokosoljen før man har den i håret.

    Kokosolje funker også superfint på tørre neglebånd/legger/lepper/føtter/hvorsomhelst. Internett-jenter sier det er viktig å bruke en variant som er kaldpresset og ekstra virgin. Jeg bruker den som heter Cocosa, på glasskrukke med grønn etikett :)

    PS: Crunchy Betty har maaaange bloggposter om hjemmelaget hudpleie: http://www.crunchybetty.com/

    PPS: Jeg liker bloggen din, kjære!

    SvarSlett
    Svar
    1. For et sent svar fra min side. Jeg skal så absolutt prøve ut kokosolje. Høres jo ut som en mirakelkur! Og takk for linken! :D Bloggen din er nydelig, du har virkelig flott stilsans.

      Slett