tirsdag 14. februar 2012

Parfymejakta del I.


Nå er jeg altså på jakt etter økoparfyme.
Jeg ønsker å finne en god arvtaker til mine ikke-økologiske parfymer - særlig grunnet de skumle stoffene man ikke vet virkningen avpå kroppen, og også stoffenes virkning på natur og hav i det de skylles ut i avløpet. (Ble fryktelig skremt av dette her, dette, og Gorgously Green-boka mi; ikke les om du er lettskremt og lettpåvirkelig). De økologiske duftene inneholder dermed bare/i hovedsak naturlige materialer og så få syntetiske stoffer som overhodet mulig. Om jeg skal ta utgangspunkt i de (få) duftene jeg foreløpig har luktet på så er det som slår meg som annerledes fra tradisjonell parfyme en svakere duft og et noe mykere drag.

Men jeg må si jeg synes dette prosjektet er ganske vanskelig. Jeg er nevneverdig ekstremt forført av duft. Jeg elsker dufter! Jeg elsker å lukte. Elsker mat, elsker blomster, elsker duften av regn og av asfalt, av skog og natur og mennesker.
Og parfyme er perfekt. (Sælig fordi parfymer - som regel - ikke lukter frastøtende).
Lite slår underholdnings-og nytelsesverdien i å prøve å lete seg frem til notene som gjemmer seg i duftsporene. Jeg er parfymoman. (Og aktiv på masse duftnettsider!)

Dog er jeg kresen. Veldig kresen. Det er ikke alle duftspor jeg ønsker skal tilhøre sfæren meg. Parfymer og cologner kan lukte godt og fantastisk på andre, på en papirbit og rundt om i rommet - men velduftene er ikke det samme som å tilhøre meg. Det må føles intuitivt riktig. Det skal altså mer til. Noe ekstra som det er vanskelig å sette ord på. Duften må fortelle noe. Dessuten må den blande seg godt sammen kroppslukten din - den må ikke drepe lukten av deg, men forsterke det positive ved kroppsduften. (Og ikke overdøve! Hodepine og kvalme og personlighetsløshet).

Hittil har jeg landet på parfymene Coco Madmoiselle og Miss Dior Cherie som parfymer jeg liker og nyter å bruke. Dioren er nok min favoritt ( - selv om de endrer den hele tida, lei av det!), Liker andre dufter også, men forholdet mitt og bruken av disse varierer litt. De nevte er liksom de jeg kommer tilbake til. Nok om det. Fellesnevneren er nok feminine, men ikke overdøvende eller uttalte sexy dufter. Er også lett begeistret for sødmefylte blomsterdufter eller sitrus i møte med tre, selv om nevnte parfymer ikke akkurat er i denne kategorien. Ellers digger jeg patchouli, jasmin, rosedufter, sitrus, og jeg liker også vanilje i ny og ned.

Så, tilbake til problematikken: da skal man altså finne en ålreit parfyme å bruke. Det finnes enkelte dufthus som spesialiserer seg på økoparfyme (til og med et norsk ett!), dessuten dufthus som har egne spesiallagde økoparfymer i sortimentet sitt (som i hovedsak ikke består av økoparfymer). Jeg har prøvd enkelte økoparfymer, og har funnet noen veldig ålreite, og noen mindre gode - dessuten andre jeg tror jeg godt kan like å ha på meg. Derfor skal jeg skrive litt om hver av disse duftene jeg prøver. Lurer på hvilken jeg ender opp med. Om jeg ender opp med noen. Godt mulig jeg går tilbake til de gode, gamle. Hm. Framtiden vil vise! Så - forvent (masse) parfymeposter i nærmeste fremtid.

Edit: Og kom gjerne med tips om du som kanskje leser dette har prøvd eller vet om noen økologiske parfymer! Det hadde vært topp.

6 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg liker også godt de to parfymene du nevner (sistnevnte brukte jeg fast i ett år, minst). Jeg kjøpte et sett med 6 prøver tror jeg det av Acorelle-parfymer fra greenspirit.no, og ble veldig skuffet... Det luktet liksom veeeldig "naturlig", eller... jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, kanskje var duftene bare litt lite komplekse? Den eneste jeg evt. kunne tenke meg var Amber Vanilla, som bare luktet vanilje (ganske ligt Body Shops vaniljeduft). Kanskje de har noe på gimle økologiske parfymeri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for flott kommentar! Jeg har ikke prøvd Acorelleparfymer - og usikker på om jeg vil kjøpe fra nettet. Har satset litt på å prøve dem i virkeligheten. Men har heldigvis fått prøvd en del. Heavenscent på Eger har et lite utvalg, mens Gimle Parfymeri og anbfalelsesverdige Frelse på Grünerløkka utelukket fører naturlige/økologiske parfymer (og andre produkter). Kjenner godt igjen det at duftene føles litt lite komplekse - de mangler liksom "det" - i alle fall for min del - det lille spesielle som gjør at du vil bruke dem. Tenkte å skrive litt om de jeg har prøvd nå snart, og skal fortsette å prøve! Har du prøvd noe fra Honore des Pres? Litt dyrere, men verdt å teste ut!

      Slett
    2. Hei igjen! Guri så mye skrivefeil det var i den første kommentaren min da, haha. Takk for godt svar! Har ikke prøvd noe av det du nevner, men fikk veldig lyst til å stikke innom alle tre butikkene en gang jeg er i Oslo for å lete etter parfymer(Heavenscent er mammas favorittbutikk). Har ikke prøvd Honore des pres, men vet de har det på Selfridges i England. Skal dit nå snart, så mulig jeg må se om jeg finner en avdeling i nærheten av der jeg er. Kunne bestilt det fra nettbutikken deres til adressen min i England, men til £69 blir det litt vel risikabelt... Har forresten sendt en mail til Penhaligon's som jeg elsker, og spurt hvordan det er med kjemikalier i parfymene deres. Tviler på at jeg får svar, men vi får se :-)

      Slett
    3. Anbefaler særlig Frelse! Har prøvd en del fra Honorè de Pres og synes at mange av parfymene er veldig spennende og gode. Enkelte synes jeg også har kompelksiteten til "vanlige" parfymer - så prøv det ut om du kan! Parfymene er spesielle og dyre, så ville satset på å prøve dem i virkeligheten og være helt sikker på at du liker den - framfor å kjøpe en stor, dyr flaske på nett. Penhaligons har jeg ikke hørt om før, men sjekker det ut nå. Ingen dårlig idé å sende mail for å få svar på slikt. Tror jeg må bli flinkere til sånt noe ....

      Slett
  2. Så spennende med et et slikt innlegg! Jeg har selv vært på leten etter en god øko-parfyme (for en god stund siden) og det var i forifjord jeg oppdaget Acorelle da jeg var på ferie i Frankrike. Synes duftene var utsøkte, jeg! Fant flere favoritter som jeg fremdeles bruker fast. Honorè de Pres synes jeg derimot ikke noe særlig om. Har testet en del øko-parfymer, men faller tilbake på Acorelle. Heldigvis selges de i parfymeriet her jeg bor så det er lett å ha tilgang på disse rene duftene. Aldri om jeg vil tilbake til vanlige syntetiske parfymer igjen. Får vondt i hodet bare av å tenke på det :)

    Lykke til på ferden! Håper du finner en øko-favoritt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk! Jeg skal straks legge ut til om Honoré de Prés. Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk liker en del av parfymene - men at noen varer dårlig, utvikler seg kjipt osv. Dog er det 2-3 jeg liker sånn ganske godt. Tusen takk for tipset med Acorelle - det skal jeg sjekke ut. Noen favorittdufter der? Noen butikker du vet om som kan anbefales? Tar gjerne i mot alt av økoparfymetips!! :)

      Slett