onsdag 25. juli 2012

Parfymejakta del IV - Honoré de Prés del II

Jeg har allerde nevnt Honoré de Prés i mitt forrige duftinnlegg. Her kommer fortsettelsen. Merket har nemlig mange parfymer, og jeg har prøvd alle jeg har kommet over.

Nu Green



En slags grønn parfymeduft. Denne minner meg faktisk litt om n. 19 fra Chanel, som jeg en gang i tiden har vurdert å kjøpe, da den skilte seg fra alt annet jeg har brukt. Bare at denne svakere, mer nedtonet. Duften er veldig mild, og dermed ikke for de som ønsker å gjøre et statement. (Nevneverdig gjelder dette flere naturlig parfymer (som jeg har prøvd) - de er enten relativt svake eller ganske sterke. Mer om det siden...) Jeg synes parfymen har et klart preg av mynte, hvilket også er nevnt i ingredienslista på merkets hjemmeside. Dessuten synes jeg den er litt gressaktig. Den er rolig og hviskende, egner seg nok mer for vår og sommer. Som sagt er den ganske svak, men tilstedeværende (om du vet at den er der ... )Litt kjedelig kanskje, men veldig ... fin. Den egner seg nok godt til hverdags, eksempelvis. Fin dagparfyme. Jeg må egentlig si at jeg liker parfymen - men usikker på om jeg gidder å betale 600 kr for den. Men virkelig, dette er en av HdPs bedre parfymer. Varetiden er sånn middels-dårlig. Jeg prøvde den på parfymeriet i totida, og i sekstida var den nærmest forsvunnet.

Bontés Bloom



Denne skal visst ha solsikker i seg. Jeg har aldri luktet på solsikker - men kan tydelig merke blomstene i parfymen. Jeg vil påstå at dette er merkets mest "blomsterende" parfyme. Den er søt, karamellaktig, litt sukkeraktig og den minner om ... honning! Litt som om du har smørt honning på huden, mindre "stikkende", nevneverdig. Det er godt, synes jeg. Jeg borer i alle fall nesen ned i armen for å suge til meg duften. Varigheten er som hos Nu Green - sånn ca. 4 timer. Trolig en fin dagparfyme. Veldig ålreit. Også blant HdPs bedre.

Jeg er en sånn en som liker å variere mellom 2-3 parfymer. Begge de to overnevnte er forløpige gode kandidater. Jeg tror jeg bare må prøve litt flere parfymer først, dessuten også prøve disse flere ganger, på ulike dager, til ulikt humør osv. for å "kjenne litt" å dem før en innvestering foretas. 


Alle de nevnte fra HdP er forøvrig eau de toilette - jeg beveger meg nå over til eau de parfum-ene.

Love Coconut



Jeg brukte i min ungdom kokosnøttparfymeolja fra The Body Shop. Denne minner meg litt om den, bare renere, mer voksen og sofistikert, kanskje. Duften kan beskrives som urtete-vanilje-kokos. Den er tropisk, fruktig - men langt fra søt og kvalmende, hvilket lett kunne ha skjedd med en slik duftblanding. Den lukter rent, synes jeg, tidvis (jeg har prøvd denne flere ganger) medisinsk... Duften er i alle fall kald, om det er forståelig. Eksempelvis er mange vaniljeparfymer "varme" - men denne er mer kjølig, renere. Nesten "grønnlig", synes jeg. Uansett - en sommerlig duft, ålreit, men ikke helt perfekt. Jeg husker ikke varigheten, men tror det er noe lengre enn de nevnte parfymene. Verdt å prøve om du liker kokos og vanilje, i alle fall!



Og nå, sist, men ikke minst; Min favoritt duft! Hurra. Jeg eier denne, og jeg bruker den hver dag. Den er også blant HdPs mest kjente dufter, anerkjent, brukt av kjendiser, nevnt i blader, blabla. Men dette er av en grunn:

Vamp à NY








Dette er en deilig, lun, feminin duft. Den klemmer deg, nærmest. Ikke overtydelig, skrikende - men. Tuberoseduften er klar i denne parfymen, og blandet med vanilje og noen balm-er, får den et mykt preg. Dessuten er det rom i den, hvilket jeg synes gir den et svakt krydderpreg. Jeg synes også det er noe te-aktig i den, men klarer ikke helt å sette ord på hva. Årgh; Jeg klarer knapt å beskrive den, men den er veldig sjarmerende, fin å bruke til hverdags såvel som til fest. Vår såvel som vinter. Jeg er veldig glad i denne parfymen i alle fall, og den er min favoritt blant de øko-parfymene jeg forløpig har prøvd. Verdt pengene mine, i alle fall. Varigheten er middels, litt variabel, sånn 4-6 timer - jeg synes dette er avhengig av vær, klær, kroppen din den dagen osv. 

Alle parfymene kan kjøpes hos Frelse og Gimle Parfymeri. Begge butikkene kan jeg varmhjertig anbefale.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar